VOSP: bezoek aan Zeeland van 23/9/2017

museum3 640

Watersnoodmuseum

Ouwerkerk

IMG 1579 600x450

IMG 1628 600x450

 

 

Rond 7u30 stapten we met 62 van de Vriendenkring Oud-Soldaten Peizegem in een comfortabele dubbeldekbus met Marc als chauffeur.

Net over de grens met Nederland stopten we rond 9 uur voor koffiekoeken en koffie (Hiervoor hadden François, Jos en Julien gezorgd). Met dit schitterend nazomerweer kon de dag al niet meer stuk hoewel de reuk van een nabijgelegen varkenskwekerij die ochtendstop toch een beetje ontsierde.

IMG 1235 600x450 IMG 1238 600x450

Via de 9 km lange Zeelandbrug kwamen we om 10 uur in Ouwerkerk aan voor een bezoek aan het watersnoodmuseum. Dat museum brengt de gebeurtenissen en gevolgen van die dramatische nacht van 31 januari 1953 op een beklijvende manier in beeld. De weersomstandigheden van toen, de vernielende baan van de storm en de overstromingen, de getuigenissen van overlevenden. Het werd allemaal levendig in beeld gebracht. Naast de meer dan 1800 slachtoffers in Nederland waren er nog honderden in Engeland, in België of op vergane schepen in de Noordzee.

IMG 1246 600x450
IMG 1242 600x450
IMG 1249 600x450
IMG 1256 600x450
IMG 1261 600x450
IMG 1267 600x450
IMG 1268 600x450
IMG 1269 600x450
IMG 1272 600x450
IMG 1273 600x450
IMG 1275 600x450

 

Dat alles werd getoond in de eerste twee van de vier "caissons", betonnen reuzebakken van 60 x24x16m, die aan het einde van de tweede wereldoorlog hadden moeten dienen om de landing van de geallieerden voor te bereiden.

In de derde caisson werd de wederopbouw in woord en beeld gebracht met een uitgebreide illustratie van de velde dammen en waterkeringen die gebouwd werden om Nederland te behoeden voor een gelijkaardige ramp.

In de vierde caisson ging het over de toekomst met de gevolgen van de opwarming van de aarde en de invloed op het milieu op de verhoging van het zeewaterniveau. Nederland ligt immers voor een groot gedeelte onder het niveau van de zeespiegel en is dus bijzonder kwetsbaar voor die stijging van het zeeniveau. Alleen met stevige dijken kan het zich hiertegen beschermen.

Na dit museumbezoek was iedereen klaar voor frieten met mosselen en een dessertdrieluik in restaurant De Proeverij in Zierikzee. Lekker! De wandeling er naartoe en terug verliep langs het haventje in een schitterend zonnetje. Diegenen die wat minder mobiel waren werden vervoerd met een rolwagentje. Misschien moeten we er in de toekomst wat meer voorzien!

De volgende stop was er een op het kunstmatig aangelegd eilandje "Neeltje Jans" datwe via de Pijlerdam en de Roggenplaat bereikten. Hier staat ook het Ir Topshuis van waaruit de Oosterscheldekering wordt bestuurd.

IMG 1579 600x450
 
IMG 1293 600x450
 IMG 1283 600x450
 IMG 1279 600x450
 IMG 1286 600x450
IMG 1582 600x450
IMG 1584 600x450

Die Oosterscheldekering is het grootste en beroemdste Deltawerk. De 3 km lange stormvloedkering sluit de Oosterschelde af bij voorspeld hoogwater van 3 meter of meer boven de normale hoogwaterstand. Dan gaan de 62 schuiven van ongeveer 42 m breed en 6 tot 12 m hoog dicht.

IMG 1588 600x450

 

 Vanop Neeltje Jans ging het richting Veere, een vriendelijk stadje met een glorierijk verleden dat vooral in de zestiende eeuw een ekonomische bloeitijd kende. Om vijf stapten we hier op de "Stad Veere" voor een rondvaart op het Veerse meer langs de prachtige natuureilandjes. Tijd ook voor een lekkere pint Westmalle.

IMG 1621 600x450
IMG 1623 600x450
IMG 1628 600x450

 

En dan opnieuw de bus op om rond 20u30 in Peizegem te arriveren. Ter afsluiting werd iedereen nog een (laatste ?) pintje aangeboden in café Taxi. Tijd voor wat napraten en voor een evaluatie. Het was weer een uitzonderlijke dag: lekker ontbijt en middagmaal, prachtig bezoek aan museum, Deltawerken en Veerse meer, comfortabel vervoer... en dat alles in prachtig weer en goed gezelschap. Wat wil een mens nog meer voor de spotprijs van 50 euro?

 

 

Met dank aan Ghislain, die met het voorstel tot bezoek kwam en ook het grootste gedeelte organiseerde.